Aantal pagina’s: 360
Gelezen als: fysiek boek
Genre: Romantiek

* Recensie-exemplaar gekregen van Lonneke van Engelen

Rating: 3.5 out of 5.

Alleen een beetje verliefd misschien samenvatting

Lonneke van Engelen is midden dertig, vijf jaar getrouwd met Meneer en samen hebben ze twee jonge kinderen. Ze heeft alles voor elkaar. Tenminste, dat is wat ze jarenlang heeft gedacht. Niks is minder waar. Op het moment dat Meneer toegeeft “Alleen een beetje verliefd misschien” op iemand anders te zijn, gaat Lonneke ook voor dat wat ze stiekem al langer begeert. Haar collega. In dit eerste deel, haar debuutroman, deelt Lonneke van Engelen hoe zeven jaren van verdriet, rechtszaken, ontslag, verhuizingen zijn begonnen.

Ik houd het boek Alleen een beetje verliefd misschien ... van Lonneke van Engelen vast voor de boekenkast

Alleen een beetje verliefd misschien recensie

Toen Lonneke van Engelen mij vroeg of ik dit boek wilde recenseren, was ik enthousiast, maar ook een beetje zenuwachtig. Het is immers een waargebeurd verhaal over een vrouw die vreemdgaat met een collega. Ondanks dat Temptation Island kijken één van mijn guilty pleasures is, ben ik fel tegen vreemdgaan en kan ik het me niet voorstellen dat ik ooit in zo’n situatie zou belanden. Lonneke van Engelen heeft me met Alleen een beetje verliefd misschien … laten inzien dat je, wat dit betreft, nooit “nooit” moet zeggen. Je leeft met Lonneke mee en wordt al snel meegezogen in haar ervaring.

Op zoek naar geluk

Alleen een beetje verliefd misschien is geen boek dat vreemdgaan goedpraat, maar wel laat zien dat het zelfs de beste kan overkomen. Je krijgt een kijkje in het huwelijk van Meneer en Lonneke. Deze loopt langzaam maar zeker op de klippen ondanks de moedige pogingen van Lonneke om er toch nog wat van te maken. Meneer is er klaar mee en laat dat duidelijk merken. Desalniettemin lijkt hij het wel prettig te vinden dat Lonneke voor de kinderen zorgt en het eten klaarmaakt, terwijl hij op zijn luie reet blijft zitten. Ja, uit zo’n huwelijk zou ik ook willen ontsnappen.

De andere man van Lonneke van Engelen

Lonneke valt, hard, voor Raf: een van haar collega’s. Deze Raf is alles wat Meneer niet is. Hij is knap, luistert naar Lonneke en weet van aanpakken. Wat mij echter een beetje afschrok was één van de eerste opmerkingen die hij tijdens een date met Lonneke maakt:

‘Je bent superleuk,’ zegt hij. ‘Echt. En heel grappig. En superlief. Maar je zag er niet uit.’
Ik verslik me bijna in m’n cola. Hij moet erom lachen.
‘Ja sorry, maar je straalde helemaal niet. Nu ben je een stuk aantrekkelijker.’

Excuse me, “je zag er niet uit”? Bedankt en tot ziens! Wat vond ik dat een lullige opmerking. Het zou voor mij, persoonlijk, echt een afknapper zijn. Fijn dat je Lonneke pas weet te waarderen wanneer ze blij is en haar kennelijk afstotelijk vind wanneer ze in een dip zit.

Eind goed, al goed …?

Gelukkig was dat halfslachtige compliment vrijwel de enige afknapper die ik tegenkwam. De rest van het boek was emotioneel, scherp en … sexy. Aan de andere kant moest ik mezelf steeds opnieuw herinneren dat het een waargebeurd verhaal is: er komen échte gevoelens en problemen bij kijken. Hierdoor vind ik het lastig om te zeggen dat ik van het boek genoten heb, maar aan de andere kant lijkt Lonneke vele malen blijer te zijn met Raf dan met Meneer. Uiteindelijk is dat alles wat telt. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het vervolg! *Fingers crossed* dat Lonneke echt haar happy ending met Raf vindt!

Benieuwd geworden? Bestel jouw exemplaar van Alleen een beetje verliefd misschien … van Lonneke van Engelen bij de lokale boekhandel via Libris!