Auteur(s): Annet Schaap
Uitgeverij: Querido Kinderboeken
Aantal pagina’s: 248
Genre: Kinderboeken, Young Adult, Korte verhalen

*Recensie-exemplaar gekregen van Querido

De meisjes van Annet Schaap samenvatting

Een collectie verhalen, welke stuk voor stuk gebaseerd zijn op de sprookjes die we allemaal kennen. In de originele sprookjes moeten de vrouwelijke personages eerst verschrikkingen doorstaan, voordat ze gered worden door de prins op het witte paard. In De meisjes weten de vrouwelijke personages zich zelf te redden, wat sprookjes met sterke en onverwachte eindes als gevolg heeft. Natuurlijk lopen de meisjes wat butsen en blauwe plekken op, maar dat gebeurt nou eenmaal bij mensen van vlees en bloed.

Het boek De meisjes op een houten ondergrond met een kopje koffie ernaast die ik in een hand vasthoud.

De meisjes recensie

De bewerkte sprookjes in De meisjes van Annet Schaap zijn duister, super krachtig en gaan over ‘echte’ meisjes. Ondanks dat het als een kinderboek uitgegeven is, zou ik ze zelf niet voorlezen aan mijn jonge kinderen later. Wel zou ik het mijn al wat oudere kinderen zeker aanraden om zelf te lezen. Als 26-jarige liepen de rillingen me namelijk af en toe over de rug, vooral tijdens het verhaal ‘Wolf’. Uiteraard herken je de originele sprookjes erin, zonder dat dit de originaliteit van Schaaps verhalen wegneemt.

Duistere sprookjes

Als ik terugdenk aan de verhalen, zijn het geen prettige verhalen om te horen. Net als in de originele sprookjes maken de meisjes behoorlijk wat tegenslagen mee, maar ze weten zichzelf hier ook altijd uit te worstelen. Ondertussen pikken ze nog wat levenslessen op, wat allemaal bijgestaan wordt door de prachtige illustraties van Annet Schaap zelf. Kortom, een geweldig boek voor (wat oudere) kinderen en volwassenen die houden van duistere, grimmige verhalen over echte meisjes.

Sprookjes van vandaag

De meisjes is precies hoe ik mijn sprookjes tegenwoordig graag zie: grimmig en met sterke karakters in de hoofdrol, ondanks hun worstelingen met zichzelf en de wereld om zich heen. Het zijn de sprookjes zoals we die kennen, maar dan in een hedendaags zwart jasje. In één woord geweldig. Jong of oud, dik of dun, boos of blij: ik raad iedereen aan om De meisjes van Annet Schaap te lezen. Het boek blijft zeker nog lang in mijn boekenkast staan, en niet alleen omdat de verhalen zo goed zijn. Het omslag mag er ook zeker wezen!

One thought on “De meisjes, Annet Schaap