Titel: De tas
Author(s): Désanne van Brederode
Aantal pagina’s: 316
Genre: Nederlandse literatuur

* Recensie-exemplaar gekregen van Querido uitgeverij

De Tas Désanne van Brederode samenvatting

In een drukke stationshal vergeet iemand zijn tas. Het wordt bijtijds ontdekt, de eigenaar wordt ter verantwoording geroepen. Hij liet zijn tas doelbewust achter, maar met welke reden? Wat te doen met iemand voor wie vragen belangrijker schijnen dan pasklare antwoorden en opinies, en die grote waarde hecht aan wat hij ‘toevalskunst’ noemt? Als zijn plan met de tas is verijdeld, verzint hij wel iets nieuws. Maar waarom met zoveel haast? Voor wie?

Met vaart en humor zet Désanne van Brederode de lezer regelmatig op het verkeerde been. Want is de man met de tas wel de hoofdpersoon in dit verhaal? Of zijn veel meer mensen in deze roman hoofdpersonen én vertellers? Een tas, een takje tijm, een stationshal zelf: ook die hebben recht van spreken.

Cover van de Tas van Désanne van Brederode op de vensterbank in het raam

Désanne van Brederode De tas recensie

De samenvatting van De tas spreekt direct al tot de verbeelding: kan er echt een verhaal van 300+ bladzijden geschreven worden over een tas? Désanne van Brederode heeft bewezen dat dat wel degelijk mogelijk is. Wat doet die tas daar op het station? Wat gebeurt er met de tas als het plan van de eigenaar van de tas verijdeld is? Wat was zijn plan? Als er een beeld geschetst wordt van een achtergelaten tas in een drukke stationshal, komt er bij de meeste mensen maar één beeld in hun hoofd op. Zo ook bij mij. Toen werd omschreven wie de eigenaar was, dacht ik nog: “Waar gaat dit in hemelsnaam heen?”. Uiteindelijk gaat het om zoveel meer dan enkel de tas en de eigenaar van die tas.

Levenloze dingen komen tot leven

Met De tas heeft Désanne van Brederode dingen tot leven weten te wekken waar je normaal niet zo bij stil staat. Een tas en een takje tijm staan in het middelpunt van de aandacht in dit verhaal. Je leest zelfs een hoofdstuk vanuit de POV van de tas. Jawel, een levenloos ding krijgt een eigen stem waar je maar al te graag naar wil luisteren.

Korte verhalen rondom een tas en tijm

Eigenijk bestaat het verhaal De tas uit meerdere korte verhalen rondom die tas. Zonder te veel weg te geven, want ik vond het zoveel leuker om dit zelf te ontdekken: de mensen die de tas vinden vertellen ieder hun eigen verhaal. En elk verhaal heeft als mede-hoofdpersoon: een takje tijm. Ik had nooit kunnen bedenken dat er uit iets zoals een takje tijm vele verschillende verhalen konden groeien. Ik heb dan ook genoten van het verhaal en dan het meeste van de korte verhalen van de vinders van de tas.

Benieuwd geworden? Bestel jouw exemplaar van De tas van Désanne van Brederode bij de lokale boekhandel via Libris!

Deze post bevat affiliate links en ads. Dit betekent dat ik een percentage van het bedrag krijg, als jij producten via deze links op mijn blog koopt. Je betaalt hiervoor niks extra, maar je maakt er wel een mede boekenwurm heel blij mee!