Author(s): John Banville
Aantal pagina’s: 350
Gelezen als: Manuscript
Genre: Thriller, Detective
* Recensie-exemplaar gekregen van Uitgeverij Querido

John Banville Sneeuw samenvatting

Na de ontdekking van een lijk van een zeer gerespecteerde pastoor in Ballyglass House – het grote landhuis waar de geheimzinnige, aristocratische familie Osborne woont – wordt inspecteur St John Strafford er vanuit Dublin heen gestuurd om de zaak uit te zoeken. Van alle kanten wordt Strafford tegengewerkt, maar vastberaden zet hij de jacht op de moordenaar voort. Terwijl de sneeuw blijft vallen over dit steeds groter wordende mysterie, zijn de mensen van Ballyglass vastberaden om hun geheimen te bewaren.

Sneeuw is een klassieke thriller: intelligent, ontregelend en nostalgisch. John Banville schrijft, als altijd, onberispelijk en scherpzinnig proza.

Sneeuw John Banville recensie

In Sneeuw van John Banville bevindt de lezer zich op het besneeuwde platteland van Ierland aan het eind van de jaren ‘ 50. Op een nacht wordt pastoor Tom op gruwelijke wijze verminkt en vermoord. Het is aan inspecteur St John (spreek uit als Sinjun) Strafford om erachter te komen wie dit op zijn of haar geweten heeft.

Het verhaal had me vanaf het eerste hoofdstuk stevig in zijn greep. Je valt als lezer direct middenin het verhaal en komt er met geen mogelijkheid meer uit. Je moet en zal weten wie deze verschrikkelijke moord heeft gepleegd. De oplossing ligt echter niet voor het oprapen. Hierdoor laat het mysterie je van de eerste tot de laatste bladzijde op het puntje van je stoel zitten.

Heerlijk detective boek

Sneeuw las als een nostalgische detective roman met hier en daar gruwelijke details. Maar wat er voor mij echt uitsprong was de perfecte sfeeromschrijving: tijdens het lezen krijg je het gegarandeerd ijs- en ijskoud! Voeg er scherpe observaties van de verschillende machtsverhoudingen in Ierland van de jaren ’50 aan toe en je hebt een geweldige murder mystery!

Sneeuw van John Banville is een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een uniek en spannend verhaal, die buiten de lijntjes van de doorsnee thriller durft te treden.

Sneeuw van John Banville ligt vanaf 20 april in de lokale/online boekhandel!

!! Trigger warning: seksueel geweld