Op het geniale af van Benedict Wells || Recensie

Titel: Op het geniale af*
Author(s): Benedict Wells
Aantal pagina’s: 301
Genre: Coming of age, Young Adult, Contemporary

Rating: 3.5 out of 5.

In Op het geniale af vertelt over Francis Dean, een jongen die het niet makkelijk heeft. Zijn moeder is zwaar depressief en samen wonen ze in een trailerpark in New Jersey. Hij heeft geen enkele hoop meer voor de toekomst. Tot zijn moeder hem het verhaal achter zijn verwekking vertelt: ze heeft meegedaan aan een experiment waarbij mannen met een zeer hoog IQ hun zaad doneerden. Samen met zijn beste vriend Grover en de liefde van zijn leven, gaat Francis op zoek naar zijn echte vader. Dit leidt tot een rit dwars door Amerika waarbij Francis niet alleen zijn vader wil leren kennen, maar ook zichzelf.

Toen ik de achterflap van Op het geniale af van Benedict Wells las, was ik direct benieuwd naar de verloop van het verhaal. Ik houd ontzettend van verhalen waarin je de hoofdpersonages leert kennen en de coming of age verhaallijn is één van mijn favorieten. Met een dergelijke verhaallijn leer je het hoofdpersonage namelijk goed kennen omdat je samen met hen ingrijpende levensgebeurtenissen meemaakt. In Op het geniale af was dit ook het geval.

Toch had ik het idee dat ik iets miste. Ik heb tijdens het lezen ontzettend genoten van het verhaal, maar er miste nét die ene sparkle waardoor ik het verhaal onvergetelijk zou zijn gaan vinden. Waarschijnlijk ligt dit ook deels aan het feit dat ik het personage Francis niet geweldig vond. Ik had niet het idee dat hij echt een levensveranderende gebeurtenis meemaakte waardoor hij tot andere inzichten kwam.

Desalniettemin is Op het geniale af een fijn boek om te lezen en ik ben dan ook heel erg benieuwd naar het eerdere boek van Benedict Wells, waar anderen ontzettend lovend over zijn: Het einde van de eenzaamheid.

*Ik heb een recensie-exemplaar van dit boek gekregen van Meulenhoff Boekerij. Dit heeft op geen enkele manier invloed op mijn mening over het boek.

One thought on “Op het geniale af van Benedict Wells || Recensie