Unbury Carol van Josh Malerman || Recensie

Titel: Unbury Carol
Author(s): Josh Malerman
Aantal pagina’s: 367
Genre: Western, Thriller, Paranormaal

Rating: 3 out of 5.

Carol heeft een huiveringwekkende ziekte: af en toe valt ze zomaar neer en raakt ze in een coma. Hierbij lijkt het alsof ze dood is, maar niks is minder waar. Haar hart slaat nog slechts enkele keren per minuut en ook haar ademhaling is door dokters nauwelijks waarneembaar. Slechts drie mensen weten van haar toestand, waaronder haar man Dwight, een boezemvriend en haar oude liefde James Moxie. Wanneer haar boezemvriend komt te overlijden, weet enkel Dwight van haar toestand in het dorp waarin ze wonen. En laat Dwight nou net de enige zijn die Carol niet met haar toestand kan vertrouwen …

Unbury Carol

Toen ik de samenvatting van Unbury Carol las, had ik iets heel anders voor ogen dan wat ik kreeg. Ik had eerder al Bird Box van Josh Malerman gelezen en deze had toch wel een heel andere sfeer. Bird Box zou ik eerder onder horror scharen dan Unbury Carol. Dit was dan ook direct de reden waarom dit boek mij enigszins tegenviel. Ik had er meer van verwacht op horrorgebied. Het was nu wel spannend, maar niet op een manier die ik gewend ben bij horror. Het was niet angstaanjagend en hield me helaas niet op het puntje van mijn stoel.

Daarbij komt nog de groep personages die verre van divers was. De enige vrouwen die in het verhaal naar voren kwamen waren Carol (dood), Farrah die de helft van het verhaal dronken is of niet in beeld komt en vrouwen van plezier. Waar het boek toch echt Unbury Carol heet, kwam ze bar weinig naar voren in het verhaal. Jammer, want in Bird Box staat het vrouwelijke hoofdpersonage meer in de spotlight.

Waarom je Unbury Carol moet lezen

Wat me uiteindelijk toch aantrok in het verhaal en waardoor ik het toch 3 van de 5 sterren gaf, was de setting en de opbouw. Ik vond de opbouw geweldig omdat het heel gestructureerd was en daardoor zat er gelukkig nog enigszins spanning in het verhaal. Je wist dat de held dorp voor dorp dichter bij zijn doel kwam, terwijl ze op de hielen werden gezeten door slechteriken. Je kon de loop van het verhaal heel goed volgen door de kaart die voor in het boek zat. Daarbij droeg de setting goed bij aan de spanning: het speelt zich af in dorpjes die gewoon ‘western’ schreeuwen! Heerlijk!

Kortom: doordat ik meer van het boek had verwacht, na het lezen van Bird Box, stelde Unbury Carol me een beetje teleur. Desalniettemin zaten er ook zeker sterke elementen in het verhaal dat het het zeker waard maken om te lezen!

3 thoughts on “Unbury Carol van Josh Malerman || Recensie

1. I know 3 stars isn’t a bad rating, but for some reason I’m always like “☹️ so sorry you didn’t enjoy the book that much!” 😂 I guess it’s because when I rate a book 3 stars I usually feel a bit let down by the hype or something. 🤔

Like