Knielen op een bed violen van Jan Siebelink || Recensie

Titel: Knielen op een bed violen
Author(s): Jan Siebelink
Aantal pagina’s: 446
Genre: Literatuur, Coming of age

In Knielen op een bed violen van Jan Siebelink volgen we Hans Sievez. Als kind ging hij gebukt onder het strenge geloof van zijn vader. Hans verlaat zodra dat mogelijk is het ouderlijk huis en dorp. Tijdens zijn studie in Den Haag, ontmoet hij Jozef Mieras. Jozef is, net als zijn vader, een streng-gereformeerd gelovige en probeert Hans over te halen om zich te laten bekeren. In het begin houdt Hans dit nog wat af, maar op een gegeven moment gaat hij er toch in mee. Uiteindelijk gaat het zelfs zo ver, dat zijn huwelijk en zijn gezin eronder lijden.

Knielen op een bed violen is een boek dat voorbij komt tijdens de literatuur lessen voor Nederlands; ook ik kon hem lezen voor de lijst. Destijds heb ik dit boek zelf niet gelezen, maar het onderwerp is toch in mijn achterhoofd blijven hangen. Ik was een beetje huiverig om hem op te pakken, omdat ik niet godsdienstig ben opgevoed en me daar dus niet echt mee kan identificeren. Ten tweede ben ik altijd een beetje terughoudend in het lezen van ‘echte literatuur’; sommige literatuur kan nogal saai zijn.

Gelukkig vond ik Knielen op een bed violen niet saai. Ik denk dat het boek voor de leeftijd van 16 á 17 jaar wel goed te doen is. De taal die erin wordt gebruikt is niet lastig om te begrijpen en de gebeurtenissen volgen elkaar logisch op. Nee, er vind niet superveel actie plaats, maar wel genoeg om je aandacht er goed bij te houden.

Het boek viel me dan ook alles mee en was niet zo moeilijk om te lezen als ik van te voren gedacht had! Hans’ verhaal gaf me een goed beeld van hoe het is om een streng gelovige ouder te hebben. In zijn verhaal kwam de breuk die een dergelijke levenswijze kan veroorzaken tussen echtgenoot en echtgenote, maar ook tussen vader en zoon, goed naar voren. Ik leefde heel erg mee met Hans, Margje, Ruben en Tom.

Als je nog op zoek bent naar een boek om te lezen voor de lijst, dan raad ik zeker Knielen op een bed violen aan!

2 thoughts on “Knielen op een bed violen van Jan Siebelink || Recensie