Laten we het er maar niet over hebben van Akwasi || Recensie

Titel: Laten we het er maar niet over hebben
Auteur(s): Akwasi
Uitgeverij: Ambo|Anthos
Aantal pagina’s: 137
Genre: Gedichten

Deze bundel van het werk van Akwasi kocht ik om mijn collectie van boeken geschreven door zwarte auteurs uit te breiden. Mede door de protesten van de afgelopen tijd ben ik gaan nadenken over hoe het zit met de representatie van black culture in mijn boekenkasten. Het komt erop neer dat er een hoop werk aan de winkel is. In de toekomst ga ik zeker letten op het bewust kopen van boeken geschreven door zwarte auteurs over de black community

Het is namelijk confronterend om te zien dat de top 10 boeken vrijwel altijd pijnlijk wit is. Komt dat doordat zwarte mensen geen boeken schrijven? Nee. Schrijven ze dan geen goede boeken? Nee, ook niet. En tóch komen ze niet snel in de top tien te staan of krijgen ze überhaupt een plekje in de boekenwinkel. Ook zie je bar weinig boeken die gaan over het alledaagse leven van zwarte mensen, en dan niet over het deel dat steeds weer moet omgaan met racisme. Gewoon verhalen over blijdschap, verdriet, succes; alles!

Om een start te maken met het uitbreiden van mijn boekencollectie met boeken geschreven door zwarte auteurs, kocht ik de bundel van Akwasi: Laten we het er maar niet over hebben. Hierin komen onderwerpen naar voren die (witte) mensen steeds weer lijken te willen vermijden. Onderwerpen over onderdrukking, wantrouwen jegens donkere mensen, en racisme. Onderwerpen waar we het dus juist wél over moeten hebben.

Ondanks dat Akwasi’s stijl en rijm niet altijd naar mijn smaak was, vond ik de verhalen die Akwasi naar voren brengt in Laten we het er maar niet over hebben heel sterk en indrukwekkend. Het is belangrijk dat wij als witte mensen meer gaan lezen over de problemen waar zwarte mensen nog dagelijks mee kampen. Als je op straat rond zou vragen, of racisme nog een probleem is in Nederland, dan zou een groot deel “nee, ik merk er niet zoveel van” zeggen. Dat grote deel bestaat dan ook vaak uit witte mensen, dus is het niet zo gek dat wij er niks van merken.

Kortom: ik ga zeker toekomstige boeken van Akwasi in de gaten houden!

4 thoughts on “Laten we het er maar niet over hebben van Akwasi || Recensie