1q84: boek één van Haruki Murakami || Recensie

Titel: 1q84: boek één
Auteur(s): Haruki murakami
Uitgever: Atlas Contact
Aantal pagina’s: 431
Genre: Fantasy, Magisch realisme

Rating: 3 out of 5.

In het eerste boek van de 1q84 trilogie volgen we zowel Aomame als Tengo. Tengo is bijlesleraar in de wiskunde. Op een dag krijgt hij de opdracht om Fukaeri’s debuut te herschrijven, welke hij twijfelend aanneemt. Aomame is een sportschoolinstructrice, maar daarnaast ook huurmoordenaar voor de Oude Dame. Aan het begin van het verhaal komt ze terecht in een parallelle wereld die ze ‘1q84’ noemt. Tengo en Aomame lijken niks met elkaar te maken te hebben, maar niks is minder waar.

Dit boek heeft ontzettend lang ongelezen op de plank gelegen. Ik was geïntimideerd door de dikte van het boek. Gelukkig bestaat de editie die ik heb uit alle drie de boeken, dus kan ik het opdelen in drieën. Hoewel ik Kafka op het strand en De jacht op het verloren schaap ontzettend goed vond, kan ik me bar weinig herinneren van beide boeken. Hierdoor liet ik me nog meer tegenhouden om het boek op te pakken en eindelijk te gaan lezen. Velen op Instagram waren ontzettend enthousiast over het boek en dus waagde ik me er in april eindelijk aan.

Het verhaal leest heel makkelijk; voor je het weet heb je er alweer 100 pagina’s op zitten. Dit werkte gelukkig motiverend om lekker door te lezen. Waar het wel lekker leest, duurt  het echter vrij lang voor er eindelijk echt actie in het boek komt. Er zijn namelijk lange passages die nogal afleiden van het verhaal. Zo trekt Aomame er regelmatig op uit omdat ze passie zoekt, en leest Tengo een boek. Pas tegen het einde van het eerste boek wist ik waar het eigenlijke verhaal naar toe zou kunnen gaan. Natuurlijk is dit pas het eerste deel van een trilogie, maar ik hou er wel van als de afzonderlijke delen van een serie ook een eigen rode draad hebben.

Desalniettemin vind ik Murakami’s schrijfstijl altijd heel prettig; het leest gemakkelijk en ik kon het goed voor me zien. Ik ben benieuwd waar het daadwerkelijke verhaal heen gaat en kijk niet meer zo ontzettend op tegen de 800 pagina’s die ik nog te gaan heb. Hopelijk is het tweede boek nog beter!

6 thoughts on “1q84: boek één van Haruki Murakami || Recensie

1. Ik kan me goed voorstellen dat je geïntimideerd was door de dikte van het boek, dit was ook mijn eerste gedachte toen ik de foto zag 🙈. Met Murakami ben ik niet bekend, wellicht een toevoeging voor aan mijn TBR!

Liked by 1 person