Vergeef me van Wally Lamb || Recensie

Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 744
Genre: Psychologie, Literatuur
Publicatie datum: 1999
Datum gelezen: 20 maart 2020
5/5 ★

Vergeef me vertelt het verhaal van de eeneiige tweeling Birdsey, Thomas en Dominick. Qua uiterlijk zijn ze bijna niet te onderscheiden, maar qua geest verschillen ze als dag en nacht. Waar Thomas het ‘konijntje’ van zijn moeder is, is Dominick het ‘slingeraapje’. Wanneer Thomas volwassen wordt, raakt hij steeds verder van de wereld verwijderd: hij wordt ziek en krijgt de diagnose schizofrenie. Dominick heeft de belofte gemaakt om altijd goed op zijn broer te zullen passen, maar tegen welke prijs?

Dit boek heeft heel lang op mijn plank gestaan, voordat ik het eindelijk oppakte. De dikte intimideerde me en de samenvatting trok mijn interesse helaas niet. Dat was het geval totdat ik de leeservaring van Bea (@bealeest) voor ogen kreeg. Ze was er laaiend enthousiast over en zei dat het zeker een van haar favoriete boeken was. Hierdoor steeg mijn interesse voor het boek en schopte ik het omhoog op mijn TBR. Ik ben nog altijd ontzettend blij dat ik dat heb gedaan!

Wat heeft Wally Lamb een goed verhaal weten neer te zetten. In ongeveer 750 pagina’s lees je over het leven van Thomas, Dominick en iedereen die daarbij komt kijken; hun stiefvader Ray, hun moeder Connie, hun grootvader Domenico en de zorgverleners van Thomas. Je leert over de psychologie achter schizofrenie en hoe het zich niet alleen ingraaft in het leven van degene die de ziekte heeft, maar ook in de levens van degenen om hen heen. Waar Dominick voor lange tijd dacht dat enkel Thomas psychologisch geraakt werd door zijn ziekte, komt hij er door therapie achter dat ook hij eigenlijk ‘ziek’ is.

Ik zit nu achter mijn laptop te zoeken naar woorden om dit boek op zo’n manier te beschrijven dat jullie allemaal het boek gaan lezen. Helaas beschik ik gewoon niet over deze woorden en raad ik jullie allemaal simpelweg aan om het boek op te pakken en jezelf te verliezen in de wereld van Dominick en Thomas.

One thought on “Vergeef me van Wally Lamb || Recensie