Joyland van Stephen King || Recensie

Uitgever: L.S. Amsterdam
Aantal pagina’s: 320
Genre: Thriller
Publicatie datum: 2013
Datum gelezen: 15 januari 2020
5/5 ★

Joyland vertelt het verhaal van Devin Jones, een student die een baantje aanneemt als zomerhulp in het pretpark ‘Joyland’. In Joyland staat het beruchte spookhuis, waar een geest van een meisje zou rondwaren, die vier jaar eerder tijdens een ritje door het spookhuis vermoord is. De dader is nooit gepakt. Al gauw raken Devin en zijn vrienden Erin en Tom verwikkeld in het mysterie rond het vermoorde meisje, Linda Gray. Erin vindt linken tussen de moord op Linda Gray en nog vier andere moorden. Lopen ze door hun eigen onderzoek nu ook gevaar?

Wat was dit weer een heerlijk klassiek King verhaal. Je verwacht spanning, maar je krijgt zoveel meer: goed opgebouwde karakters en een verhaal dat uiteindelijk draait om opgroeien en vriendschap. Natuurlijk zit er ook een beetje spanning in, maar als je op zoek bent naar een eng boek dan kun je beter een ander boek oppakken. Je zal er zeker niet ‘s nachts wakker van liggen. Aan het begin had ik gehoopt dat er meer over Linda Gray uitgeweid zou worden, maar dat was niet het geval. Gelukkig deed dat niks af aan het verhaal.

Net als vaak het geval is bij Kings verhalen over vriendschap, wilde ik ook tijdens het lezen van Joyland dolgraag deel uitmaken van de collega- en vriendengroep die in Joyland werkt. Ook leek het mij zelf wel wat om een zomerbaantje in Joyland te hebben. Ik heb altijd al gedroomd van het weglopen om bij het circus te gaan, en Joyland komt daar redelijk bij in de buurt. Mocht je hebben genoten van andere Kingverhalen als IT en The Body dan moet je ook zeker Joyland lezen!

3 thoughts on “Joyland van Stephen King || Recensie