Sal van Mick Kitson || Recensie

Uitgever: Cossee
Aantal pagina’s: 272
Genre: Young Adult
Publicatie datum: 15 september 2019
Datum gelezen: 22 november 2019
5/5 ★

Sal vertelt over hoe Sal samen met haar zusje Peppa vertrekt, om samen te ontsnappen aan hun stiefvader. Deze stiefvader heeft Sal al voor langere tijd misbruikt, en is dat ook van plan om dat met Peppa te gaan doen. Sal wil dit koste wat het kost voorkomen en kijkt video’s over overleven in het woud en koopt spullen in. Helaas komen Sal en Peppa tijdens hun vlucht voor onvoorziene gevaren te staan.

Dit was het boek waar ik al langere tijd naar op zoek was: een verhaal over overleven in de wildernis. Vraag me niet waarom. Ik ben blij te zeggen dat ik dit verhaal heb gevonden in Sal; wat een ontzettend goed verhaal en zo mooi geschreven. Kitson maakt gebruik van lange zinnen die aan elkaar worden geregen met veel ‘en’en. Dit is wel vaker het geval wanneer je een kind een verhaal laat vertellen. Ik weet nog heel goed dat mijn juf op een dag in mijn schriftje had gezet dat ik niet zo vaak ‘en’ moest gebruiken 😂 Het was gelukkig op een manier erin verweven dat het niet irritant werd na een tijd, maar (voor mij) juist iets toevoegde aan het verhaal.

Het verhaal zit vol met verrassende wendingen. Na afloop voelde het niet alsof ik een relatief kort verhaal van 270 pagina’s had gelezen, maar eentje van minstens 1.000. Het voelde alsof ik veel langer met Sal en Peppa had doorgebracht, wat ik helemaal niet vervelend vond. En kijk die cover! <i>Sal</i> heeft dan ook zeker een plekje in mijn top vijf boeken van 2019 veroverd.

Ik heb dit boek gekregen van uitgeverij Cossee, dit heeft in geen geval mijn mening over het verhaal beïnvloed. *

One thought on “Sal van Mick Kitson || Recensie