Bloemen voor mijn dochter van Sarah Jio || Recensie

Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 347
Genre: Historische roman, romantiek
Publicatie datum: 3 oktober 2019
Datum gelezen: 10 november 2019
4.5/5 ★

Wanneer Caroline na een aanrijding met een vrachtwagen wakker wordt in een ziekenhuis, lijdt ze aan geheugenverlies. Ze heeft enkel nog vage herinneringen aan een man en een jong kind. Eenmaal thuis vindt ze in een kast een stapel brieven van Celine, een weduwe die tijdens de Tweede Wereldoorlog een tijdje in hetzelfde appartement in Parijs als Celine heeft gewoond. Celine werd vanwege haar joodse afkomst door een Duitse nazicommandant gechanteerd. Tijdens het lezen van de brieven ontdekt Celine steeds meer overeenkomsten tussen haar en Celine en blijkt er meer schuil te gaan achter het mooie appartement waarin ze woont.

Bloemen voor mijn dochter was een ontzettend mooi verhaal om te lezen, maar natuurlijk ook heel verdrietig. Ik verwacht niks anders bij een verhaal dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vooral bij dit boek was het lastig te beseffen dat, wanneer ik tijdens de Tweede Wereldoorlog zou hebben geleefd, waarschijnlijk ook zou zijn vervolgd. Alleen maar omdat mijn opa half joods was; ik heb vrijwel dezelfde verhouding met het jodendom als Celine in Bloemen voor mijn dochter. Ondanks dat Celine het joodse geloof niet meer uitoefent, loopt ze toch gevaar door de nazi’s opgepakt te worden.

Wanneer ik eenmaal was begonnen met lezen, was het moeilijk om dit boek weg te leggen. De hoofdstukken zijn kort, waardoor het makkelijk is om jezelf “nog één hoofdstuk” te beloven. Je blijft maar doorlezen! Daarnaast is het verhaal zeer meeslepend; je moet gewoon weten hoe het zal aflopen met zowel Caroline als Celine en hun dochters. Hierdoor heb ik het in slechts enkele dagen uitgelezen! Ik ben zeker fan van Sarah Jio, en hoop in de toekomst meer van haar te zullen gaan lezen.

Op het moment loopt er een winactie op mijn Instagram, waar je kans maakt op één van de drie exemplaren die ik van uitgeverij Boekerij mag weggeven! De winactie loopt nog tot morgen, zondag 24 november, 12:00. Wees er dus snel bij!

Ik heb een recensie-exemplaar van Bloemen voor mijn dochter ontvangen van Boekerij, dank je wel! Dit beïnvloed op geen enkele manier mijn mening over het boek. *

4 thoughts on “Bloemen voor mijn dochter van Sarah Jio || Recensie