Het instituut van Stephen King || Recensie

UitgeverBoekerij
Aantal pagina’s: 544
Genre: Science-fiction, thriller
Publicatie datum: 10 september 2019
Datum gelezen: 28 september 2019
4/5 ★

Luke Ellis heeft al jaren door dat hij anders is. Anders dan ‘normale’ kinderen van zijn leeftijd. Hij is ontzettend slim … en hij kan voorwerpen laten bewegen. Dit is dan ook de reden achter de moord op zijn ouders en dat hij ontvoerd is naar ‘Het Instituut’. Een plek voor kinderen met speciale krachten: ofwel telekinese of telepathie. Het Instituut is een geheimzinnige plek waar de leiding tests uitvoert op de kinderen en waar de kinderen op geen enkele manier zouden kunnen ontsnappen.

Elke keer wanneer ik de eerste pagina’s van een nieuw (voor mij) King boek lees, voelt het als thuiskomen. Stephen King heeft een schrijfwijze die je als fan meteen herkent en waar ik ontzettend van houd. Ik kan er alleen niet de vinger op leggen wat het precies is. King heeft een gave die hij loslaat op zijn werk, waardoor je als lezer meteen een band met de hoofdpersonen opbouwt. Zo ook bij Het instituut. Het boek begint namelijk niet meteen met Luke als hoofdpersoon. Je leert eerst iemand anders kennen, die meteen een indruk achterlaat. Je wil meer van hem weten! Het vervolg van het boek gaat natuurlijk over Luke en zijn ervaringen in Het Instituut en de hele tijd was ik benieuwd hoe en waar dat eerste hoofdpersonage weer in beeld zou komen.

Ik moet zeggen dat ik het boek af en toe wat langdradig vond, maar zoals ik gewend ben bij King: dat is niet erg. Ja, ik kwam wat trager door het boek heen, maar op deze manier bouw ik een diepere band op met de plekken en personages dan ik vaak met andere boeken heb. Tegelijkertijd was ik geen enkele keer verveeld en was ik heel benieuwd om te zien hoe dit alles zou (kunnen) eindigen. Dus, opnieuw een geweldig boek van Stephen King, die zeker de 500+ pagina’s waard is!

Ga jij Het instituut lezen?

One thought on “Het instituut van Stephen King || Recensie