Makkelijk leven van Herman Koch || Review

Aantal pagina’s: 96
Genre: Nederlandse literatuur
Publicatie datum: 2017
Datum gelezen: 31 juli 2018
4/5 ★

Samenvatting

Tom Sanders is een gevierd schrijver van zelfhulpboeken. Van zijn bestellers ‘Misdaad zonder grenzen’ en ‘Makkelijk leven’ zijn wereldwijd meer dan veertig miljoen exemplaren verkocht. Tom leidt een uiterst comfortabel leven; hij is gelukkig getrouwd met Julia en heeft twee volwassen zonen, van wie de jongste, Stefan, zijn oogappel is.

Tijdens een verjaardagsfeestje voor Julia staat hun schoondochter Hanna – op wie Tom en Julia niet dol zijn – opeens voor de deur. Snikkend vertelt ze dat ze door Stefan is geslagen en dat dat niet de eerste keer is. Moet Tom zijn lievelingszoon Stefan aanspreken op zijn gedrag? Of loont het misschien meer om de adviezen uit zijn zelfhulpboeken in praktijk te brengen, zoals zijn bekende richtlijn ‘Probeer problemen niet altijd op te lossen door eraan te denken; vaak worden ze eerder opgelost door er niet aan te denken’?
(Goodreads)

Review

Dit is een boekje dat je vooral niet te serieus moet nemen, dan is het veel leuker om te lezen. In het verhaal sympathiseert Tom met zijn zoon die zijn vrouw heeft mishandeld, wat natuurlijk niet door de beugel kan. Of het ook daadwerkelijk waar is, blijft de vraag: Wie spreekt de waarheid? Je leest het verhaal namelijk vanuit het oogpunt van Tom, waardoor je niet weet wat er daadwerkelijk gebeurd is en of hij niet enkele dingen verdraaid heeft. Tegelijkertijd zie je dat er een keuze gemaakt wordt die waarschijnlijk in het werkelijke leven ook vaker wordt gemaakt: de vader kiest de kant van de zoon en doet niks aan het geweld dat zijn zoon jegens zijn vrouw heeft gepleegd. Je gaat toch immers je eigen zoon niet verraden? En dan is het ook nog eens zijn lievelingszoon!

Ik vond Makkelijk leven een leuk boekje om even snel tussendoor te lezen.