De laatste verhalenweefster van Marita Coppes || Review

Aantal pagina’s: 248
Genre: Nederlandse literatuur
Publicatie datum: Juni 2018
Datum gelezen: 23 juli 2018
4/5 ★

Samenvatting

Kate Baker is advocaat bij T-Petrol, de oliemaatschappij in Guatemala waarvan haar vader directeur is. Als hij overlijdt ontdekt ze dat hij tijdens de burgeroorlog opdracht heeft gegeven een Maya-dorp uit te roeien om olieboringen op die plaats mogelijk te maken. Dat dorp, El Sede de Ixchel, heeft generaties lang vermaarde verhalenweefsters voortgebracht, en Kate’s geliefde nanny Calixta was een van hen. Dankzij haar weet Kate dat deze vrouwen tijdens het weven familiegeschiedenissen op konden roepen. De laatst overgebleven verhalenweefster is Lupe, Calixta’s dochter. Kate en Lupe komen met elkaar in contact en het zal erom spannen of de traditie van de verhalenweefsters voortgezet kan worden.
(Goodreads)

Review

De laatste verhalenweefster was een heel ander verhaal dan wat ik normaal gewend ben om te lezen, maar het was zeker een fijn boek! Ik ging erin met de gedachte dat het een zeer realistisch verhaal zou zijn en dat was tot op zekere hoogte ook zo. Er zat echter ook een fantasie element in (tenminste, voor mij was het fantasie): de verhalenweefsters kunnen daadwerkelijk met hun voormoeders gesprekken voeren en zo het verleden lezen en toekomstige gebeurtenissen voorspellen. Hierdoor was het verhaal iets minder geloofwaardig, maar zeker niet minder interessant om te lezen. Naast dit fantasie element, zat er namelijk nog genoeg realisme in. De laatste verhalenweefster is een verhaal over wat macht met mensen kan doen – de mensen die zelf de macht in handen hebben, maar ook de mensen die het niet hebben en enkel onder die macht lijden. Daarnaast gaat het ook over je mannetje staan in een familie die het al generaties lang op dezelfde manier heeft gedaan. Kate komt voor verscheidene keuzes te staan waarmee ze elke keer sowieso een deel van haar familie teleur zal stellen (ook al heeft ze het vaak zelf niet echt voor het kiezen, maar wordt de keuze uiteindelijk door anderen gemaakt).

Al met al, De laatste verhalenweefster was een zeer interessant boek om te lezen, die je laat nadenken over goed en kwaad. Dus als je nog een boek voor op vakantie zoekt: deze raad ik zeker aan!

Ik heb dit boek opgestuurd gekregen door Ambo Anthos, maar alle meningen zijn die van mezelf. Dank je wel voor het opsturen Ambo Anthos! *

2 thoughts on “De laatste verhalenweefster van Marita Coppes || Review