Herberekening van Frederik Baas || Review

Aantal pagina’s: 221
Genre: Thriller
Publicatie datum: April 2018
Datum gelezen: 6 mei 2018
2.75/5 ★

Blurb

Schoolverlater Leon komt op straat bij toeval een meisje tegen dat hij van school kent en dat nu al aan het werk is. Ze rijdt in een huurauto en moet ergens papieren ophalen. Ze vraagt hem om even op de huurauto te passen. Dat doet Leon, het meisje komt echter niet meer terug. Dan hoort hij vanuit de auto de stem van de navigatie: ‘Volg de geplande route.’ Leon besluit in te stappen en de taak van het meisje over te nemen. Hij gaat op pad, zonder te weten waarheen en wat hij vervoert. De navigatie leidt hem. In eerste instantie voelt dat goed: hij heeft een taak en een doel, alles is overzichtelijk en eenvoudig en ook belangrijk. Maar langzaam wordt hem duidelijk dat het een duistere zaak is en worstelt hij met zijn ongevraagde betrokkenheid en de daarmee samenhangende schuldvraag.
(Goodreads)

Review

Herberekening was een fijn boek om te lezen – de hoofdstukken waren kort, waardoor ik er echt doorheen racete! De hoofdstukken eindigden ook op zo’n manier dat je wel door móést lezen. Veel hoofdstukken eindigden namelijk halverwege de zin en de titel van het volgende hoofdstuk was dan het vervolg van die zin. Hierdoor was het moeilijk het boek weg te leggen!

Ondanks dat ik het concept van het verhaal interessant vond, kon het naar mijn mening beter. Er zaten veel passages in het boek waar Leon enkel in de auto rijdt en je zowat de hele route te lezen krijgt (hier ging hij rechtsaf en daar sorteerde hij links voor om vervolgens de bocht om te gaan. Op die manier). Zoals je al kunt raden is dit niet super interessant om te lezen. Wel liet het me uitkijken naar de dag dat ik eindelijk mijn eigen rijbewijs haal haha! Ook werden er naar mijn smaak – tot vervelens toe – te veel vergelijkingen gemaakt met Pirates of the Caribbean. Aan het einde van het boek zat er gelukkig nog een plottwist die ik niet aan zag komen! Wanneer ik echter terug kijk naar hoe het verhaal daarvoor werd verteld was het niet heel erg logisch … maar ergens ook weer wel (hiervoor moet je het boek zelf maar lezen 😉 Het was in ieder geval niet een plottwist die me met open mond achter liet, maar eerder met één opgetrokken wenkbrauw.

Ondanks die minpuntjes was het een fijn boek om eventjes tussendoor te lezen. Ik kan me voorstellen dat het een goed boek is om je uit bijvoorbeeld een “reading slump” te halen!

2 thoughts on “Herberekening van Frederik Baas || Review