Sweep serie van Cate Tiernan || Review

photo_2016-07-13_17-39-41

Vandaag een van mijn favoriete serie jeugdboeken allertijden: Sweep. Of zoals ik de serie als 12-jarige leerde kennen: Wicca. De boeken zijn geschreven door Cate Tiernan, een Amerikaanse schrijfster.
Toen ik ongeveer 11 jaar was, maakte ik kennis met deze boekenserie dankzij mijn vriendinnen. Even later kwam ik ze ook tegen in de bibliotheek, maar tot mijn schrik zag ik dat het voor 13 jaar en ouder was; ik was dus helaas nog twee jaar te jong. Toen ik twaalf werd kon ik mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en leende ik ze toch maar. Rebels, of niet?!

Het was meteen raak en ik las de boeken achter elkaar in een adem uit. Het verhaal gaat over de 16-jarige Morgan Rowlands, een niet-mooi-maar-ook-niet-lelijk, katholiek meisje, die met de komst van de bloedheks Cal Blaire ontdekt dat ze geadopteerd is; haar biologische moeder was een bloedheks, die vlak na haar geboorte verbrand is. Morgans hele leven blijkt niet te zijn wat ze altijd gedacht heeft: ze is een bloedheks en ook nog eens een zeer krachtige. Nou het is volgens mij wel duidelijk dat dit natuurlijk nog maar het begin van vele, zeer spannende gebeurtenissen is!

photo_2016-07-13_17-39-46

De boeken zijn enorm meeslepend, wat vooral kwam doordat je het ik-personage, Morgan Rowlands, van binnen en buiten heel goed leert kennen. De omgevingen, gevoelens en gebeurtenissen worden tot in de details beschreven, wat ik altijd heel fijn vind! Ook is er veel spanning in de boeken te vinden. De eerste zes boeken (ca. 190 blz per boek) beslaan bijvoorbeeld ongeveer 3-4 maanden!!

Ik moet zeggen dat de boeken, naarmate je er meer leest, voor mij minder herkenbaar werden. Het begint namelijk met een simpele tiener, die naar school gaat, vrienden en huiswerk heeft en liefdesgevoelens begint te ontwikkelen. Herkenbaar, leuk! Zodra Morgan ontdekt dat ze een heks is, kon ik me steeds minder met haar identificeren, wat ik erg jammer vond. Natuurlijk is het logisch dat het veel over Wicca en de dingen die daarbij komen kijken gaat, maar ja, ik ben zelf geen heks en dus was het soms wat moeilijk om mee te leven met de hoofdpersonages. Gelukkig komen er ook heel veel gebeurtenissen in voor waar ik me wel mee kon identificeren (vooral de romantiek)!!

Als je van YA/contemporary boeken houdt, raad ik Sweep/Wicca zeker aan! (ook als je niet van die genres houdt, het is gewoon een geweldige serie *punt*)