Paaz door Myrthe van der Meer – Review

IMG_6510

Ik heb er een halve maand over gedaan, maar ik heb m afgelopen zondag dan eindelijk uitgelezen! Paaz van Myrthe van der Meer was het eerste écht Nederlandse boek dat ik sinds lange tijd gelezen heb. En waar ik normaal niet zo van de Nederlandse literatuur ben, vond ik dit een boeiend boek!

IMG_6514

Wow, ik heb gewoon een halve maand gedaan over een boek van net iets meer dan 350 pagina’s. Dat is niet hoe ik het normaal gewend ben. Wat betreft lezen was het geen slim plan om opnieuw te beginnen met het kijken van de serie Orange is the New Black. Aan de andere kant, de verhalen vertonen naar mijn mening toch wel heel wat overeenkomsten! In beide verhalen belandt een vrouw in een wereld waarin ze afgesloten is van de rest van de wereld. Waar het in Orange is the New Black een gevangenis is, was het in Paaz een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis. Net als in OitNB lijkt er in Paaz toch nog heel wat mis te zijn met de manier waarop het personeel, om het zo maar even te noemen, omgaat met de ‘patiënten’. De patiënten zijn niet altijd op de hoogte van wat er precies met ze gebeurt en wat er nog gaat gebeuren.

In het begin had ik moeite met in het verhaal komen. Ik weet niet precies waar het aan lag, maar naar mijn idee duurde het een tijdje voor er echt wat gebeurde en eigenlijk gebeurde er vrij weinig in het gehele verhaal. Niet dat het saai was om te lezen, absoluut niet. Daarbij is het ook een autobiografie (met hier en daar enkele aanpassingen), dus om er nou bijvoorbeeld een of andere vechtscène in te stoppen, zou niet gepast zijn.

IMG_6511

“Ik haal mijn schouders op. ‘Voor mij verandert dat toch niets? Misschien dat ik met zo’n etiketje eindelijk kan gaan snappen waarom ik mezelf niet snap.'”

In het bovenste citaat vertelt de hoofdpersoon, Emma, hoe ze tegenover een eventuele diagnose van autisme staat. Dit is ook hoe ik er tegenaan kijk. In mijn directe omgeving zijn er een aantal mensen (inclusief misschien ikzelf wel!) die de diagnose AD(H)D/ASS hebben gekregen. Voor hen verandert dat niets aan de persoon die ze zijn. Integendeel, ze weten nu waarom ze denken hoe ze denken en zijn zoals ze zijn. Ik loop zelf nog wel eens tegen karaktereigenschappen van mezelf aan, waarvan ik denk “is dit alleen maar onzekerheid, of is het toch iets anders?” Sommige mensen zijn heel bang dat hun kind misschien wel autistisch zou kunnen zijn (of worden! van vaccinaties oid, ik vind het maar raar). Het gaat bij autisme om een spectrum en het pakt bij iedereen verschillend uit. Niet iedereen met autisme is meteen onhandelbaar of antisociaal.

Zo, dat was even iets wat ik heel graag kwijt wilde en ook meteen het einde van deze post. Voor zaterdag staat er een DIY-post gepland, dus tot zaterdag!